perjantai 10. heinäkuuta 2009

Tuuli alkaa hellittää

Kolme päivää jatkuneet tuuli ja myrsky alkavat heiketä ja suunnittelemme pääsevämme illansuussa liikkeelle. Kyllä se on jo aikakin. Olemme käyttäneet isäntäväen vieraanvaraisuutta täysin siemauksin hyväksemme. Puoleltapäivin kävimme vielä autolla paikallisessa kyläkaupassa täydentämässä varastoja. Sen jälkeen vielä kerran valmiiseen ruokapöytään ja rantaan veneelle.

Tuuli edelleen 14 m/sek, mutta etelätuuli sopi meille hyvin. Lähdimme suojaisia väyliä myöten kohti Turkua. Sisäväylä kulki Teersalon ja Merimaskun kautta. Rannoilla oli paljon enemmän mökkejä kuin esim. Kustavissa. Ihmettelimme sitä, eikö Suomessa rajoitetakaan rakentamista aivan rannalle. Näimme myös peltoja ja niittyjä, jotka ulottuivat rantaan saakka. Saaristomerellä vesistön rehevöityminern on iso ongelma. Luulisi, että valistus olisi mennyt perille ja viljelysten ja vesistön väliin jätettäisiin kunnolliset suoja-alueet.

Pysähdyimme Teersalon satamaan käydäksemme kaupassa ja jatkoimme taas matkaa. Naantalin vierasvenesatama on aivan kirkon alapuolella. Satamaa reunustavat lukuisat ravintolat, joiden terasseilla ihmiset ollvat illallisella tai muuten vaan seurustelemassa. Aurinko paistoi, musiikki soi, tunnelma oli kuin jossain etelämaalaisessa lomakaupungissa. Kirkko oli valitettavasti jo suljettu, emmekä siis päässeet tutustumaan siihen. Kävelimme hetken rannalla, mutta päätimme kuitenkin jatkaa matkaa. Satama oli meidän makuumme liian levoton.

Lähdimme kohti Ruissaloa, jossa oli turkulaisen venekerhon satama. Matkalla näimme kolme matkustajalaivaa matkalla Ruotsiin. Laivat näyttävät todella valtavilta, etenkin kun niitä katselee lähes merenpinnalta käsin. Vierasvenesatamaan saavuimme klo 22.10.
Matkaa: 35 mailia (Iniö - Ruissalo)