Taas oli vaihteeksi mukavaa nukkua sängyssä, vaikka kiinteä sänky vähän keinuttikin. Söimme yhdessä emäntiemme kanssa loman runsaimmman aamiaisen ja sitten Sanna vei meidät autolla Tammisaaren vierasvenesatamaan.
Inkoossa nähtiin pitkästä aikaa tuulimylly. Perämerellä paljon liikkuneina ihmettelemme suuresti keskusteluja, mitä Etelä-Suomessa käydään tuulimyllyistä. Suuressa osassa Perämeren satamista on useita tuulimyllyjä. Olemme nukkuneet niiden juuressa lukemattomia kertoja, eivätkä niiden aiheuttamat äänet ole hiukkaakaan häirinneet. Emme myöskään ole koskaan nähneet kuolleita lintuja myllyjen juuressa. Tuulivoima on uusiutuvaa energiantuotantoa parhaimmillaan.
Jatkoimme matkaa Barösundiin, joka on mukava veneväylä
Aurinko paistoi kuumasti edelleen, mutta uimaan ei haluttu mennä, koska meressä oli sinilevää. Vähän lähempänä mannerta leväesiintymät loppuivat.
Ruokapaikalta meillä oli hienot näkymät vastapäätä olevaan Rönnskärin majakkaan. Tämä majakka on varsin korkea, peräti 48 m maanpinnasta. Rönnskärille rakennettiin majakka jo v. 1800, mutta venäläiset räjäyttivät sen Suomen sodassa. Nykyinen majakka on vuodelta 1822.
Matka jatkui kohti Helsinkiä saaristoväylää myöten. Vastaan tuli mutkaisella väylällä valtava Ruotsinlaiva, ohituspaikalla siirryimme sovinnolla väylän reunamille. Kauempaa näimme monta isoa laivaa, jotka olivat matkalla Ruotsiin tai Viroon.
Helsingin edustalla kävimme katsomassa Harmajan majakkasaarta, joka olikin ennestään tuttu paikka. Majakka sinänsä on aika vaatimattoman näköinen verrattuna moniin muihin. Se on rakennettu v. 1883. Harmajan rannassa oli useita luotsiveneitä.
Helsinkiin on juhlallista tulla Kustaanmiekan salmen kautta. Samalla voitiin ihailla Suomenlinnan linnoitussaarta, jonka kirkon torniin on 1920-luvulla sijoitettu yhdistetty meri- ja lentomajakka.
Kauppatorin rannassa olimme sopineet Eevan kanssa tapaamisen klo 21. Saavuimme aivan ajallaan pitkin auringonsiltaa tapaamiseen. Matkalaisemme jäivät maihin jalat horjuen. Vaikka ei ollutkaan paljoa tuullut koko päivänä, pitkä aika veneessä sotkee kuitenkin tasapainoaistin.
Helsingistä lähdimme vielä Hevossalmen kautta hämärtyvässä illassa itäänpäin. Veneitä ei juurikaan enää näkynyt, liikenne tuntui kokonaan loppuvan Helsingin itäpuolella.
Matkaa: 84 mailia (Tammisaari - Kaunissaari)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti