lauantai 11. heinäkuuta 2009

Kohti uusia ihmeitä

Aamulla tankkasimme Ruissalon satamassa 46 litraa ja sitten ajoimme Turkuun Aurajoen rannan vierassatamaan hakemaan Annaa ja Emmaa. Turkuun on mukava tulla veneellä, kaupunki näyttää joelta katsottuna komealta. Satamassa on paljon katsottavaa, mm. isoja purjelaivoja kuten Suomen Joutsen. Aurinko paistoi tosi kuumasti kaupungissa, ja lähdimmekin saman tien liikkeelle.

Leuto tuuli viilensi mukavasti veneessä. Turun kaupungin eteläpuolella olevassa Ruisalossa ja muissa lähisaarissa näimme monia toinen toistaan hienompia vanhoja puuhuviloita ja uimahuoneita. Hyvä sää oli houkuttanut liikkeelle runsaasti veneilijöitä. Airiston selällä näimme yhtä aikaa jopa 50 venettä, mikä on enemmän kuin koko ensimmäisenä matkaviikkonamme yhteensä.

Päätimme matkata ensiksi Seilin saarelle, jonne oli parin tunnin matka. Saareen sijoitettiin 1600-luvulta alkaen spitaalisia sekä myöhemmin mielisairaita. 1800-luvun loppupuolelta alkaen Seiliin sijoitettiin vain naisia, potilaita oli 1960-luvun alkupuolelle saakka. Sen jälkeen saari rakennuksineen on ollut Turun yliopiston hallinnassa. Saaren tunnelmallinen puukirkko on rakennettu v. 1733.

1800-luvun puolivälissä rakennettiin sairaalan päärakennus, jonka suunnitteli klassisen tyylin mukaisesti Turun kaupungin arkkitehti.

Puisen föörin talon on puolestaan suunnitellut C.L. Engel.
Saaren luonto on hyvin monipuolinen ja vehmas ja saari onkin nykyään suosittu retkeilykohde.

Matkamme jatkui Seilistä Nauvon ja Korppoon saaristoon. Väylät on viitoitettu selkeästi. Saaristomerellä viitoituksessa käytetään paljon erilaisia kummeleita, jotka ovat valkoiseksi maalattuja kivikasoja saarten kärjissä. Monin paikoin näimme myös hauskannäköisiä loistoja.

Matkasuunnitelmissamme oli mennä katsomaan Bredskäretin pookia, mutta päätimme kuitenkin luopua tästä ajatuksesta. Muut eivät lainkaan innostuneet, kun näytin muille Suomen majakat -kirjasta, millainen vaatimaton puuhökkeli pooki on. Lähdimme sen sijaan kohti Brunskäriä, jonka retkisatamaan ajattelimme yöpyä. Saari sijaitsee Korppoon kunnassa aika kaukana ulkomerellä. Emme tienneet tästä satamasta etukäteen muuta, kuin että siellä on sauna. Valinta oli mainio, vaikka ensituntuma saareen olikin outo: rannalla ei näkynyt ketään, mutta laiturilla olevat pöydät olivat täynnä oluttölkkejä. Myöhemmin kävi ilmi, että tällä kaukaisella saarella joku vietti 30-vuotisjuhliaan. Kuulimmekin illalla myöhemmin aina välillä laulua saaren toiselta puolen. Saaressa oli kaksi vierassaunaa, joita kävijät saivat itse lämmittää. Taas saimme nauttia hyvistä löylyistä ja uimisesta. Harvoin on ollut yhtä hienoja maisemia saunan ikkunasta kuin täällä: vain merta, kallioita ja lokkeja.

Vielä illallakin ilma oli aurinkoinen ja aika lämmin, edellisten päivien sateesta ja tuulesta tuntuu olevan jo tosi kauan aikaa.

Matkaa: 45 mailia (Ruissalo - Brunskär)