maanantai 27. heinäkuuta 2015

Hieno Hiidenmaa

Koska aamu oli taas tuulinen, emme lähteneet veneellä liikkeelle, vaan päätimme lähteä muutoin tututustumaan saareen. Satamasta lähti sopivaan aikaan bussi Käinan kylään, joten matka suuntautui sinne. Käina on saaren etelälaidalla, kylässä on ehkä reilu tuhat asukasta. Heti bussipysäkin luota löysimme kunnantalon, jossa oli myös kirjasto.
Toimimme kuten kunnon turistit ainakin, menmme tututumaan kirjastoon. Käytimme kirjaston internettiä (nopea yhteys!), kävimme vesassa ja otimme mukaan matkailuesitteitä. Kirjasto näytti hyvin hoidetulta, kohtuullisen iso kokoelma, sievä lastenosasto, mukava henkilökunta.

Käinassa oli pari kauppaa, kahvila, ravintola, apteekki, urheilukeskus, koulu, autokorjaamo ja monia muita palveluja. Suomalaiseen samankokoiseen kylään verrattuna siis huikean hyvä palvelutaso. Kylän keskustassa oli vanhan kirkon rauniot. Kylän kauppaa lukuunottamatta rakennukset olivat kauniita, niin kuin olemme muuallakin Viron maaseudulla nähneet.

Tyypillinen näky virolaisten pihoilla on mahtavasti kootut halkopinot. Olisimme voineet tämän reissun aikana tehdä oman "Kootut"-kirjan. En muista, ovatko siinä kuvatut halkopinot suomalaisia vai virolaisia.
Kun Käina oli katsottu, kylästä lähti  sopivastii bussi saaren pääkaupunkiin, Kärdlaan, jossa on noin 3500 asukasta. Palvelut ovat Kärdlassa kerrassaan suurenmoiset. On kahviloita ja kauppoja, myymälöitä ja monenlaista nähtävää. Alla olevassa kuvassa on kylän vanha paloasema, jossa toimii nykyään turisti-info.

Kärdlan rantaravintolassa söimme erittäin hyvän lounaan, jonka jälkeen kävelimme odottamaan bussia Heltermaalle. Bussi mutkitteli pitkin kyläteitä, joten näimme samalla myös maaseutua.

Aurinko oli ruvennut paistamaan todella lämpimästi ja päätimme lähteä veneellä kohti Kärdlaa. Oli niin kuuma, että laitoin bikinit päälle. Tätä ihmettä (ensimmäinen kerta tänä kesänä) kesti puolisen tuntia, jonka jälkeen piti taas vetää kunnon kamppeet päälle.

Kärdlan satamaan tulimme illalla kahdeksan aikoihin. Vasta valmistunut satama on ehdottamasti paras näkemistämme satamista. hyvät vessat ja suihkut, sauna lämpimänä koko illan. Täällä oli jopa tiskimahdollisuus! Satamasta saa myös vuokrata autoja ja polkupyöriä, joten veneilijät pääsevät helposti tutustumaan saaren muihin osiin.