lauantai 18. heinäkuuta 2015

Taidetta aamusta iltaan

Aamu Viinistussa valkeni leppeänä, jopa lämpimänä. Aamiaisen jälkeen vuokrasimme ravintolasta sähköauton (!), jolla huristimme kohti lähintä kylää Loksaa. Sieltä löytyi vihdoin kauppa ja saatoimme täydentää leipävarastoamme ja ostaa myös vähän olutta.

Takaisin tullessa rannan taidemuseo oli jo avattu. Seuraavan parin tunnin ajan tutustuimme sekä vanhempaan että uudempaan virolaiseen taiteeseen. Taideteosten lisäksi myös itse museo oli kiinnostava. Vanhasta tehdasrakennuksesta avautui ikkunoita merelle ja puutarhan suuntaan, rakennuksessa oli monenmuotoisia saleja, joista osassa oli myös parvi.

Ruokailun suhteen päädyimme taas helppoon ratkaisuun ja söimme lounasta rantapaviljongissa. Puoli kolmen aikaan viimein lähdettiin matkaan. Tuuli oli hieman voimistunut, mutta ei mitenkään hankala. Aurinko oli jäänyt pilvien taa ja arvuuttelimme, saisimmeko taas sadekuuron päällemme.

Kolmen tunnin matkan jälkeen saavuimme Pranglin saarelle. Se sijaitsee lähellä Tallinnaa, hieman koilliseen. Saari on muutamia kilometrejä pitkä, lähes kokonaan asuttu saari, jossa oli jopa pieni kauppa, kirkko ja koulukin.

Kuudesta alkaen oli satanut tauotta, mikä lannisti vähän intoamme tutustua saareen. Kilometrin päässä telttailualueella oli ravintola, jonne saakka emme kuitenkaan viitsineet mennä. Kävelimme kuitenkin saaren keskustassa olevalle kaupalle ja ihmettelimme tiellä kohtaamiamme ihmismääriä. Väkeä saarelle oli tullut enimmäkseen vuoroveneellä, toki mukana oli myös saaren asukkaita ja kesävieraita. Venesatamasssa oli isohko puinen varastotila, jossa järjestettäisiin illalla tanssit.Eli illaksikin oli luvassa taide-elämyksiä!