torstai 31. heinäkuuta 2014

Erilaisia satamia

Aamu Utössä valkeni pilvisenä ja pian alkoi myös sataa. Ukkonen jyrisi ja salamoi, tuntui että rajuilma on aivan kohdalla. Sateesta huolimatta kävimme kävelyllä, tutkimassa lauttalaiturin lähellä olevaa taide- ja käsityömyymälää ja kahvilla Hannas Horisont -nimisessä kahvilassa.
Utön majakka luo aivan omanlaisen tunnelman saarelle. Sen läsnäolon tuntee koko ajan, se hallitsee ylväydellään koko saarta. Majakka muuten on viettänyt tänä vuonna 200-vuotisjuhlavuottaan. Se on Suomen vanhin jatkuvassa toiminnassa oleva valomajakka.

Kun sää vähän parani, lähdimme ajamaan itäänpäin. Tuuli oli myötäinen, ja menimmekin hyvää kyytiä eteenpäin. Ruokatauolle pysähdyimme pienelle Borstön saarelle, jossa oli hyvä vieraslaituri. Ruuan jälkeen kierrettiin saaren luontopolku. Sen erikoisuus on ns. Borstö Gumman, joka on 1800-luvulla saaren korkeimmalle kallioille pystytetty merestä löytynyt laivan keulakuva. Patsaan tarkempi alkuperä ei ole tiedossa, laiva lienee haaksirikkoutunut jo 1700-luvulla. Saarella on myös oma museo, mutta se oli kiinni.

Jatkoimme matkaa eteenpäin, ajatuksena oli yöpyä Vänön palvelusatamassa. Paikka ei kuitenkaan miellyttänyt meitä, laituri oli avoin vallitseville länsituulille, sataman sauna oli jossain kauempana, vesi oli sinilevän peitossa ja kahvila oli suljettu jo klo 17. Käyntisatamat 2014 -kirjassa satama oli vaikuttanut kiinnostavalta. Todellisuus olikin toisenlainen, kuin mitä lukiessa sataman kuvausta oli ymmärtänyt. Joskus käy näin päin, joskus toistepäin.

Päätimme lähteä katsomaan lähellä olevaa Tunhamnin vieraslaituria. Tämä paikka yllätti meidät iloisesti: turvallinen hyvä satama, siisti huussi, saarenomistajilta sai ostaa vastasavustettuja ahvenia ja huopakäsitöitä.

Ihastelimme saaren luontopolulla kulkiesssamme suurelta osin kallioiseen saareen kätkeytyviä niittyjä ja lehtometsiä. Metsistä näki, että saarella laidunsi lampaita, aluskasvillisuus oli melko vähäistä ja metsät olivat valoisia. Pienillä niityillä kasvatettiin ruokaa kotieläimille. Nukuimme satamassa rauhallisen yön.