lauantai 2. elokuuta 2014

Taidetta Tammisaaressa

Kaupungissa oli meneillään musiikkitapahtuma Tammisaaren Kesäkonsertit. Lauantai-illan konsertin avoin kenraaliharjoitus oli ohjelman mukaan Tammisaaren kirkossa kello kymmeneltä aamupäivällä. Onneksi meillä ei ollut mikään kiire eteenpäin ja niinpä päätimmekin jo perjantai-iltana, että tapaamme aamulla kirkossa. Eri puolilta Suomea koottu orkesteri Suomalainen Kamariorkesteri viimeisteli kapellimestari Jukka-Pekka Sarasteen johtamana ensin Rikhard Straussin serenaadia puupuhaltimille ja Haydnin sinfoniaa nro 88. Oli kiinnostavaa seurata kapellimestarin ja orkesterin työskentelyä yhdessä. Varsinainen musiikillinen elämys meille kaikille oli kuitenkin Berion laulusarja, joissa solistina oli ihmeenihana mezzosopraano Tora Augestad.

Ylevöityneinä lähdimme vielä katsomaan yhdeksän suomenruotsalaisen kuvittajan näyttelyä Galleria Elverketissä. Pidimme siitäkin kovasti. Näiden taide-elämysten jälkeen maistuikin jo lounas ravintola Knipanissa, minkä jälkeen oli aika sanoa hyvästit ystävillemme ja lähteä jakamaan matkaa.

Edelleen oli lämmintä. Pysähdyimme välillä uimaan, vesi oli 25 astetta. Ajoimme  Inkoossa ulointa väylää ja rupesimme etsimään yöpymispaikkaa. Löysimme ihanan tyhjän saaren, jonka rantaan rantauduimme. Saari oli kuitenkin lintujen suojelualue 15.9. asti ja jouduimme irrottamaan ankkurin ja etsimään uutta yösatamaa.

Lähdimme tutkimaan Bogaskärin suojasatamaa, jonka epäilimme kuitenkin olevan armeijan aluetta. Satamassa näimme useampia veneitä, kaikki puisia. Osoittautui, että saari on Meripelastusseuran hallinnoima saari, jossa Uudenmaan puuveneilijöiden jäsenet olivat retkellä! Meidät otettiin iloisesti laulaen vastaan. Kävimme saunassa ja uimassa ja nautimme tämän hienon kesälomareissun viimeisestä auringonlaskusta. Laiturilla jatkui ilonpito lähes aamuun asti. Haitari soi ja veneilijät lauloivat ja tanssivat. Erityisen hienoa oli, kun pimeältä mereltä saapui valaistu meripelastusalus keskelle ilonpitoamme. Siinä vaiheessa juhlia me olimme jo nukkumassa, kun eräs tanssittaja pudotti daaminsa vahingossa mereen kesken hienon tanssikoreografian!