tiistai 7. heinäkuuta 2009

Tuulta ja sadetta

Uudenkaupungin satamassa oli kymmeniä vierasveneitä, toinen toistaan isompia purjeveneitä ja moottoripurjehtijoita. Porukasta suuri osa tuntui viihtyvän kaupunkisatamissa, joissa on hyvät palvelut. Mekin käytimme sataman palveluita hyväksemme: illalla saunoimme, aamulla kävimme kaupassa ja Alkossa. Kipparin ja miehistön rommiannokset ovat olleet niin niukkoja, että yksi rommipullo olikin riittänyt kymmeneksi päiväksi.

Säätiedotus ei luvannut hyvää merisäätä, Saaristomerelle annettiin kovan tuulen varoitus. Tuuli ei kuitenkaan yltänyt kuin 11 m/sek, mikä sekin oli riittävästi. Lähdimme katsomaan, pääsisikö Isokarin majakkasaarelle, joka sijaitsee Uudenkaupungin ulkopuolella noin puolentoista tunnin venematkan päässä. Tuulensuunta oli meille suotuisa ja matka sujui hyvin. Majakalle järjestetään päivittäin vierailuja, mutta tänään niitä ei poikkeuksellisesti ollut ja myös kahvila oli suljettu. Kävelimme kuitenkin katsomaan majakkaa. Se kannatti, kivetty kilometrin pituinen tie kulki ensin rantaa myöten ja sitten vehmaan lehtometsän läpi. Isokarin majakka on Suomen kolmenneksi suurin majakka ja se on rakennettu graniitista ja tiilestä vuonna 1833, piirustukset on tarkistanut C.L. Engel. Saarella on myös vanha luotsitupa. Matkalla löysimme ahomansikoita ja ison punikkitatin, josta teimme itsellemme lounasmunakkaan.

Jo Isokarilla satoi hieman, mutta sade yltyi, kun lähdimme jatkamaan matkaa. Heti Isokarin jälkeen kävimme tutkimassa kahta identtistä pookia Flatun ja Blekungenin luodoilla. Molemmat ovat puisia punaisia neliskulmaisia mökinnäköisiä rakennuksia, jotka ovat vain viisi metriä korkeita. Pookit on rakennettu v. 1857.

Pian pääsimme osittain suojaan tuulelta, kun tulimme Kustavin saaaristoon. Sade sen sijaan yltyi. Jatkoimme yhä huonommassa säässä Iniön Söderbyn satamaan. Tätä satamaa ei ole merkitty merikortteihin eikä satamaluetteloon, mutta tiesimme etukäteen sen olemassaolosta. Merimatkallamme oli vuorossa lepopäivä ystävien luona. Tämä tauko tulikin hyvään tarpeeseen, sillä päivän mittaan sade ja tuuli vain yltyivät. Veneessä on kyllä yleensä tosi kivaa, mutta välillä on mukava päästä lämpimään taloon, valmiiseen ruokapöytään ja hyvään seuraan. Kuuma sauna innosti jopa uimaan hieman hyisessä meressä.

Matkaa: 44 merimailia (Uusikaupunki - Iniö)